Groei aantal banen én bedrijven in Lochem zet door

Tussen 2014 en 2023 is de werkgelegenheid in de Gemeente Lochem aanzienlijk toegenomen. Volgens de Provinciale Werkgelegenheids Enquête Gelderland 2023 bereikten zowel het aantal banen als het aantal gevestigde bedrijven in 2023 het hoogste niveau in tien jaar tijd. Wethouder Ria Leliveld is verheugd over de resultaten van het onderzoek.

“Dat de werkgelegenheid in de gemeente Lochem groeit, is goed voor de leefbaarheid en economie. Het geeft aan dat we een gewilde gemeente zijn om te werken en een aantrekkelijk vestigingsklimaat hebben. Met kantorenpark Stijgoord en straks hopelijk de ontwikkeling van bedrijventerrein Diekink, willen we deze positieve lijn doorzetten. Ook willen ondernemers en bedrijven met onze dienstverlening zo goed mogelijk helpen en faciliteren”, zegt de wethouder.

Volgens Leliveld komt alle lof toe aan de bedrijven en organisaties in de gemeente voor de bereikte werkgelegenheidsgroei. Want deze is bereikt ondanks lastige vraagstukken als personeelstekorten en netcongestie.

De meeste banen in de gemeente Lochem worden vervuld in de zorgsector, met maar liefst 3.220 banen. Op de tweede plaats volgt de industriesector en de derde plek wordt opgevuld door de zakelijke dienstverlening.

Bedrijventerrein Kwinkweerd biedt in de gemeente de meeste arbeidsplaatsen aan op een bedrijventerrein. Hier opvolgend zijn dit de bedrijventerreinen Hanzeweg en Goorseweg/Havenstraat. Samen boden zij in 2023 in totaal werk aan 4.100 personen.