Lochem aan het woord – Bistro Lochem

Ruth (25) en Robin (23) openden eerder dit jaar samen Bistro Lochem. Als jonge ondernemers vertellen ze hoe hun avontuur begon, wat ze onderweg leerden en welke uitdagingen ze tegenkwamen voor de opening.

Even voorstellen
Ruth en Robin delen een liefde voor de horeca. Ze leerden elkaar kennen tijdens hun werk bij Brasserie R-1854 en ontdekten dat ze dezelfde passie voor gastvrijheid hebben.

Na haar studie marketing, communicatie en evenementen werkte Ruth kort bij een bouwbedrijf, maar merkte al snel dat kantoorwerk niet bij haar paste. “Ik wil met mensen praten en hen een fijne middag of avond bezorgen,” zegt ze. Robin volgde de koksopleiding en werkte bij diverse horecazaken, maar een korte uitstap naar de verkoop van overkappingen bevestigde juist zijn keuze voor het vak. “Binnen twee weken wist ik: dit is het niet, ik wil de horeca in, en het liefst voor mezelf.” Om ervaring op te doen en uit te zoeken wat ze precies wilden, liepen ze samen acht maanden mee bij Boode in Bathmen, met het doel om uiteindelijk zelf te gaan ondernemen.

Waarom Bistro Lochem
Tijdens hun tijd bij Boode in Bathmen kregen Robin en Ruth veel sneller dan verwacht de kans waar ze van droomden. “We zagen in Lochem kansen voor ons concept; wat wij voor ogen hadden, miste hier,” vertelt Robin. Toen ze hoorden dat restaurant De Basiliek zou stoppen, reageerden ze direct. “Het klikte meteen en de vorige eigenaren hebben ons enorm goed ondersteund.” Ruth vult aan: “In Lochem lijken veel concepten op elkaar. Wij wilden iets eigens neerzetten, warm, toegankelijk en onderscheidend.”

De keuze voor Lochem en juist dit pand was snel gemaakt. “De locatie is compact en overzichtelijk, én een A-locatie op de markt,” zegt Ruth. “Als jonge starters konden we deze kans niet laten liggen. Dat het zó snel zou gaan, hadden we niet verwacht.”

Overname
Bij de overname van het pand bleek meer te komen kijken dan verwacht. “We hadden al een ondernemingsplan liggen, maar moesten het verder uitwerken om ons concept echt scherp te krijgen: wat onderscheidt Bistro Lochem van anderen?” vertelt Ruth.

Naast het verfijnen van hun plan kwam er van alles op hen af: leveranciers kiezen, de inrichting en sfeer bepalen, personeel werven, vergunningen en verzekeringen regelen en talloze kleine details. “Bij de opening kwamen we erachter dat we de diendoeken nog waren vergeten,” lacht ze. “Aan álles moesten we denken.”

Ook het pand zelf kreeg een flinke metamorfose. “We hebben De Basiliek een nieuwe, frisse uitstraling gegeven die past bij de open sfeer die we voor ogen hadden,” zegt Robin. “We wilden het gastvrij en fris maken. De keuken hebben we volledig vernieuwd. Ik heb de routing zelf ontworpen en eindeloos ‘doorgelopen’ om alles zo efficiënt mogelijk te laten werken.”

Grootste uitdagingen
De tijd bleek vooral de grootste uitdaging te zijn. Eind februari kreeg het stel de sleutel en eind maart stond de opening gepland. “Dankzij de vorige eigenaren konden we al vroeg het pand in om alles in te meten en met partijen mee te kijken. Vergunningen waren pittig: via mail kwamen we niet verder, dus zijn we fysiek naar de gemeente gegaan. We wilden dat bij de opening echt álles klopte: sfeer, menu, details. Na het eerste weekend voelden we: alles klopt,” vertellen ze.

Samenwerking met de gemeente Lochem
De jonge ondernemers ervaren de samenwerking met de gemeente Lochem tot nu toe als moeizaam. Ruth vertelt: “Tot nu toe hebben we nauwelijks contact gehad. Bij de opening was er niemand van de gemeente aanwezig, en dat zegt wat ons betreft genoeg over de afstand tussen hen en lokale ondernemers. We voelen ons daardoor niet echt gesteund, terwijl dat juist belangrijk is als je net begint. Je hoort vooral wat er beter kan, maar zelden wat goed gaat, dat is jammer.”

Ook het regelen van vergunningen bleek een frustrerend proces. “Als starter weet je niet precies welke vergunningen je nodig hebt,” legt Ruth uit. “Gelukkig hielpen de vorige eigenaren van De Basiliek ons goed op weg.” Het contact met de gemeente verliep traag: “Per mail hoor je soms weken niets, terwijl wij met deadlines zaten. Een fysiek gesprek van een paar uur, waarin je alles samen doorloopt, zou zóveel efficiënter zijn dan deze onlinecommunicatie.”

Wat ze vooral missen, is duidelijkheid en begeleiding. “Een aanspreekpunt dat meedenkt en uitlegt hoe dingen werken binnen de gemeente,” zegt Ruth. “Of een handboek waarin alle regels overzichtelijk staan. Nu word je vaak alleen naar de website verwezen, maar daar vind je als starter nauwelijks bruikbare informatie.” Robin vult aan: “De gemeente zou er zelf ook voordeel bij hebben als dit beter geregeld is, als ondernemers weten wat ze moeten doen, loopt alles soepeler voor beide partijen.”

Toekomstdromen
Ruth en Robin zijn nog lang niet klaar met dromen. “Als het ooit lukt, willen we graag uitbreiden,” vertelt Ruth. “We denken aan meer activiteiten buiten de deur, bijvoorbeeld barbecues, catering en evenementen.” Voor nu ligt de focus op doorgaan zoals het nu gaat. “Het loopt echt goed,” zegt Robin tevreden. “We kregen een mooi cijfer van De Stentor in de rubriek ‘Over de tong’, en dat heeft veel nieuwe gasten opgeleverd. Superleuk om te zien hoe dat leeft.”

Hun advies aan andere jonge ondernemers is duidelijk. “Als je plannen hebt om te gaan ondernemen, doe het gewoon,” zegt Ruth. “Vertrouw op je eigen idee en blijf hier hard voor werken.”