Beste leden,
Wij hebben kennisgenomen van het zogeheten Pluspuntenakkoord van de nieuwe coalitie, bestaande uit het lokale tandem Gemeente Belangen/Meedenken met Lochem, nu aangevuld met D66. Dit is conform het advies van alle partijen en lag dan ook voor de hand. Wij wensen hen succes.
Bovenop het bestaande coalitieakkoord is een zogenaamd Pluspuntenakkoord opgesteld. Hierin zijn veel D66-standpunten opgenomen. Gemeente Belangen en Meedenken met Lochem hadden weinig andere keuze dan de wensen van de toetredende coalitiepartij te volgen.
De nieuwe coalitie streeft naar haalbare doelen, wat op zich een sterk uitgangspunt is. Eén van de uitwerkingen hiervan zou echter kunnen betekenen dat aangenomen moties waarvan de uitvoering stokt, simpelweg geschrapt worden omdat ze als moeilijk uitvoerbaar of achterhaald worden beschouwd. Dit vinden wij een te simplistische benadering, die onvoldoende rekening houdt met politieke verhoudingen. Ook moeilijk uitvoerbare moties horen immers uitgevoerd te worden.
Er worden 17 extra actiepunten gepresenteerd. Wij hebben gevraagd hoe deze gerealiseerd moeten worden en vooral hoe ze gefinancierd zullen worden. Naar onze mening staan deze actiepunten haaks op de voorgaande redenering dat uitvoering van eerdere moties stokt vanwege een gebrek aan capaciteit en dus geschrapt moeten worden. De gemeentelijke organisatie heeft te maken met een hoge werkdruk en we staan voor een ingrijpende ombuigingsoperatie. Helaas hebben wij hierop geen afdoende antwoord gekregen.
Op advies van meneer De Cloe* heeft de raad drie prioritaire thema’s benoemd tot aan de verkiezingen: Ombuigingen, Asiel en Wonen. Deze thema’s vragen al veel tijd en energie van alle betrokkenen. Wij hebben gevraagd hoe deze drie hoofdpunten gecombineerd worden met de 17 extra actiepunten binnen de ombuigingsvoorstellen en uitvoeringsplannen van dit nieuwe college. Op 11 maart a.s worden wij hierover geïnformeerd tijdens een speciale raadsvergadering.
In de rapporten van zowel De Cloe als dat van Hofland** wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan bestuursstijl en bestuurscultuur. De raad heeft het rapport-De Cloe unaniem onderschreven en twee breed gesteunde moties toegevoegd om ervoor te zorgen dat dit rapport ook daadwerkelijk effect sorteert. Gelukkig heeft deze nieuwe coalitie de genoemde rapporten nadrukkelijk aandacht gegeven in hun akkoord. Wij hopen dat deze moties, en daarmee de implementatie van de rapporten, niet alsnog op de stapel ‘moeilijk uitvoerbaar en dus schrappen’ belanden.
Daarnaast doet het ons het goed om te lezen dat er eindelijk waardering is voor de duale rol die wij als raad innemen. Onze fractie had grote moeite met de nauwe banden tussen raadsleden van Gemeente Belangen en Meedenken met Lochem en het college. Het leek er soms op dat zij zich door het college lieten souffleren. Wij hebben de nieuwe coalitie dan ook nogmaals gewezen op het belang van een strikte scheiding tussen de rollen van raad en college.
Beide adviseurs, De Cloe en Hofland, adviseren nadrukkelijk dat het college moet streven naar een breed gedragen meerderheid in de raad bij belangrijke besluiten. De huidige coalitie beschikt over slechts één stem meerderheid, en het kan niet de bedoeling zijn om structureel met zulke krappe meerderheden te werken, zo voegden de adviseurs eraan toe. Dit advies ondersteunen wij van harte en wij hopen dat er daadwerkelijk naar wordt gehandeld.
De adviseurs hebben ook aandacht besteed aan de ombuigingen. We staan voor een ombuiging van 7 tot 8 miljoen euro, wat een doordachte strategie vereist. Voorstellen zoals “een greep uit de reserves” of “belastingverhogingen” zijn slechts kunstgrepen.
Wij zullen aandringen op een gedegen analyse van de wettelijke taken en de doorlopende werkzaamheden uit 2024 naar 2025. Er moet worden gekeken naar de efficiëntie van deze werkzaamheden en naar de nut en noodzaak van geplande investeringen. Tot op heden ontbreekt deze informatie en wordt ook nog niet gedeeld door de coalitie. Het gevolg kan zijn dat we verzanden in een oeverloze discussie.
*De heer De Cloe onderzocht na onze breuk met de coalitie wat er misging en welke stappen nodig waren.
**Hofland trad op als formateur, en hield zich bezig met de vorming van een nieuwe coalitie en baseerde zich mede op het rapport van De Cloe.