Zet de gemeenteraad nooit buitenspel

Persbericht: VVD Lochem waarschuwt voor buitenspel zetten gemeenteraad bij besluitvorming opvanglocaties

Lochem, 23 september 2024 – Jan de Vries, fractievoorzitter van de VVD Lochem, uit stevige kritiek op de manier waarop het college van B&W de besluitvorming rondom de opvang van nieuwkomers aan de Ampsenseweg heeft aangepakt. De VVD pleit voor een zorgvuldiger proces en het respecteren van de rol van de gemeenteraad.

Zet de gemeenteraad nooit buitenspel
"We proberen het college te bewegen om de beslissing met betrekking tot de Ampsenseweg en de aantallen asielzoekers terug te draaien, omdat we vinden dat er onvoldoende draagvlak is gecreëerd, met name onder omwonenden. De gemeenteraad mag nooit buitenspel worden gezet bij dit soort belangrijke beslissingen," aldus De Vries.

Wettelijke verantwoordelijkheden en de rol van COA
De Vries wijst ook op de wettelijke verantwoordelijkheden van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers). "De Wet COA is duidelijk. Het COA is verantwoordelijk voor alles, inclusief de kosten. De gemeente moet alleen faciliteren en zorgen dat het plan past binnen de regels van de Omgevingswet, zoals de bestemmingsplannen en bouwvergunningen. Onderwijs voor jongeren onder de 18 jaar is een taak van de gemeente, maar verder ligt de verantwoordelijkheid bij de COA."

Kritiek op onderzoek en betrokkenheid van omwonenden
De VVD Lochem is kritisch op het proces dat tot nu toe is gevolgd. Volgens De Vries is er geen onvoldoende rekening gehouden met de zorgen van omwonenden. "Er is een onderzoek gedaan naar andere mogelijke locaties, maar dat is in een maand afgerond, wat bijna niet haalbaar is," aldus De Vries. "Omwonenden moeten serieus genomen worden, en dit proces moet grondiger en transparanter worden uitgevoerd."

Aantallen kloppen niet
De Vries benadrukt dat het rapport van adviesbureau BEKE, die een onderzoek doet naar de (sociale) veiligheid, waarop het college zijn plannen baseert, onjuiste cijfers bevat. "Het rapport gaat uit van foutieve aantallen. Het moeten namelijk 211 personen zijn, inclusief 65 jongeren. Er moet een nieuw rapport komen met de juiste aantallen, en dat moet vervolgens gedeeld worden met de omwonenden. Pas daarna kan het college een beslissing nemen over de gewenste locaties," stelt De Vries.

Onduidelijkheid in de visie
De VVD-fractie heeft haar twijfels bij de huidige visie, genaamd ‘Een thuis voor nieuwkomers’. De Vries stelt dat deze visie verwarrend is en niet adequaat inspeelt op de verschillende groepen die opgevangen moeten worden. "We kunnen nooit een thuis bieden voor asielzoekers, zonder status, die bijvoorbeeld vanuit Ter Apel komen," zegt De Vries. "De visie moet je opdelen in drie groepen: asielzoekers, statushouders en Oekraïners. Op die manier kunnen we gerichter beleid maken en betere keuzes voor de gemeenschap. We kijken uit naar een aangepaste visie."

Wat wil de VVD Lochem?
De VVD-fractie dringt erop aan dat het college het besluit over de opvanglocatie heroverweegt en daarbij zowel de gemeenteraad als de omwonenden nauw betrekt in de besluitvorming. "Dit is niet alleen een juridische kwestie, maar ook een politieke," benadrukt De Vries. "Draagvlak is cruciaal, en dat begint met een zorgvuldige belangenafweging en een weloverwogen politieke keuze. De raad moet zijn rol kunnen blijven spelen in dit proces."

Daarnaast uit de VVD Lochem haar bezorgdheid over de huidige visie op het asielbeleid. "Hoewel de visie al een keer is aangepast, is er onvoldoende naar de signalen geluisterd. Het is noodzakelijk dat deze op termijn wordt herzien," aldus De Vries.

Lees ook het artikel van 9 juli 2024: https://vvd-lochem.nl/nieuwsbericht/asielbeleid-in-lochem/